2/23/2009

Managerii tirani

Sunt angajat din 1991 si am avut norocul sa lucrez in companii in care activau o multime de manageri aflati pe diverse trepte ierarhice. Am fost manager si m-am confruntat cu tot felul de tipologii de manageri. Pe unii i-am admirat, altii mi-au facut zile grele, altora le-am creat eu stari de disconfort. De la ei am invatat cum sa conduc dar si cum sa nu conduc. Ii intalnesc in cursuri sau le intalnesc subalternii si ma bucur sau ma minunez.

Comportamentul managerilor fata de angajatii din subordine depinde de o multitudine de factori pe care psihologii i-au studiat aprofundat si inca ii mai studiaza.

Stii cum sa faci fata in situatia in care ai un sef cu un comportament anormal?
Anormal = manager agresiv care isi tiranizeaza subalternii.

Unii angajati au impresia ca sefii tirani sunt astfel ca urmare a presiunilor zilnice si a rigorilor pe care le suporta. Sefii sustin ca nu au timp de “fineturi”, ci trebuie sa tipe si sa puna presiune pentru ca lucrurile sa mearga. Cu certitudine exista o diferenta clara intre un sef nerabdator si stresat si unul tiranic.

Cum ii recunoastem?
Totul incepe si se sfarseste cu ei, au o nevoie avida de control.
Sunt inconjurati de oportunisti care se transforma la randul lor in agresori pe linie ierarhica descendenta.
Folosesc un ton autoritar si grav, un ritm verbal alert iar volumul vocii este ridicat pentru a impresiona.
Afiseaza o mimica severa, privirea lor intimideaza iar gestica este in general una acuzatoare.
Sunt inconjurati de barfe si intrigi pe care le incurajeaza.
Sunt in centrul atentiei, isi asuma meritele celorlalti si creeaza artificial conflicte.
Nu isi asuma responsabilitati, sunt inflexibili la sugestii si opinii, iar sfaturile ii irita la maxim.
Daca revendici drepturi, iti spun ca “la poarta asteapta altii o suta care te pot inlocui”

Cum actioneaza?
Dezbina si se transforma in vanatori de greseli cu scopul de a detine controlul.
Isi lingusesc superiorii si sunt lipsiti de respect si fara bun simt fata de subordonati.
Pun accent maxim pe sarcini si fixeaza termene nerealiste.
Monopolizeaza informatia din dorinta de a detine controlul.
Tintesc functii inalte.
Nu-si consulta si nici nu isi informeaza echipele atunci cand iau decizii.
Deleaga doar acele sarcini care sunt de rutina si nu le ofera angajatilor oportunitatea sa isi imbunatateasca abiltatile si sa se dezvolte.
Sunt ranchiunosi, au rabdare, iarta greu si nu uita.


Care sunt consecintele mentinerii acestor manageri in functie? Rezultate slabe si performante scazute ale angajatilor deoarece isi irosesc energiile in conflicte si intrigi. Stilul de munca este pompieristic, dezorganizat, lipsit de planificarea si prioritizarea sarcinilor.
Atmosfera in companie este una improprie, predominata de ostilitati si nedreptati.
Promovarile se fac pe baza de favoritisme. Subordonatii competenti pot avansa doar in afara companiei.
Creste gradul de demotivare si scade moralul angajatilor.
Angajatii nemultumiti pleaca la companiile concurente, impreuna cu portofoliul de clienti si colegii dezamagiti. Functioneaza cu succes principiul “usilor rotative”. (angajatii vin greu si pleaca repede)
Tinerii care isi incep cariera sub conducerea unui astfel de manager si rezista o perioada mai indelungata, odata avansati vor fi tentati sa copieze stilul agresiv cu care au fost obisnuiti.

Cum sa ne protejam? In primul rand cunoasteti-va drepturile legale ca si salariat ca sa le puteti sustine.
Ganditi pozitiv, nimeni nu ne poate leza fara consimtamantul nostru.
Chiar daca sunteti frustrati, nu afisati sentimente de autocompatimire. Evitati sa va aratati teama in fata lor, dorinta de dominare ii va incuraja sa va asupreasca mai tare. Nu ii acuzati in mod deschis, nu ii sabotati sau barfiti. Vor afla si ii veti starni si mai rau.
Respectati programul de lucru si nu ii obisnuiti cu ore suplimentare.
Pastrati-va demnitatea si integritatea. Tineti-i la curent cu proiectele pe care le desfasurati si furnizati-le rapoarte privind progresul activitatilor. Straduiti-va sa va indepliniti la timp sarcinile.
Pastrati o evidenta a incidentelor care va afecteaza.

Avem solutii?
Daca sunteti victima unui comportament managerial agresiv, abtineti-va sa reactionati prompt. Asteptati o discutie in particular. Fiti politicos si calm, dar nu defensiv .
Daca nu obtineti rezultate si va place jobul, va simtiti bine in prezenta colegilor iar munca pe care o desfasurati va ajuta sa va dezvoltati… asteptati. O vorba spune: “Daca nu poti sa actionezi, pluteste o vreme”. Mai devreme sau mai tarziu cineva cu putere de decizie o sa observe si managerul respectiv va pleca sau va fi convins sa plece. S-a constatat ca, uneori, in perioadele de “formare” ale unei companii, actionarii folosesc manageri cu un stil de conducere autoritar, dupa care sunt schimbati.
Daca nu aveti rabdare, o strategie buna este aceea folosita in armata. Plangerea nerezolvata la un nivel ierarhic avanseaza la urmatorul. Adunati dovezi ale comportamentului agresiv al managerului, fixati o intalnire cu superiorul managerului vostru si daca este posibil solicitati si prezenta celui incriminat. Este recomandabil sa fiti discreti pana in momentul in care fixati intalnirea. Odata obtinuta intalnirea, etic ar fi sa il informati si pe cel reclamat.
La intalnire relatati fapte concrete si nu presupozitii, fiti obiectivi si calmi. Veti creea impact daca ii cereti superiorului sa fie arbitru si nu judecator.
Relatati comportamentele sefului vostru, consecintele acelor comportamente asupra voastra si sentimentele neplacute pe care vi le creeaza.
Daca ati constientizat ca nu mai exista cai de convietuire apelati si la solutia extrema.
Un angajat competent trebuie sa poata sa spuna oricand: pot sa lucrez la firma aceasta sau la oricare alta.

Studiile arata ca a te confrunta cu un astfel de manager o perioada indelungata este frustrant si istovitor . Va puteti imbolnavi, fizic sau psihic.
Alegerea este a noastra: ramanem intr-un mediu neprielnic, asteptam in speranta unei schimbari sau … cautam ?
Iulian Penescu

http://www.penescu.blogspot.com/

5 comentarii:

  1. 1. Domnule Penescu,

    V-am citit articolul si, pentru inceput, vreu sa declar ca nu m-am angajat direct manager (exista si exceptii). Mai mult decat atat, am plecat de la o firma unde facusem performanta si in care in general ma simteam bine, din cauza unui manager care a devenit agresiv pe fondul problemelor personale.

    Important este faptul ca un angajat isi poate percepe managerul ca fiind agresiv daca nu intelege sau nu reuseste sa rezolve sarcinile trasate de acesta. Am intalnit de multe ori raspunsuri de genul: "Eu am facut tot ce era posibil si nu inteleg de ce nu e bine". De multe ori este vorba despre lipsa de comunicare eficienta si clara intre manager si subordonat, dar aceasta nu este intotdeauna integral imputabila managerului, dupa cum nu poate fi imputata integral subordonatului.

    Uneori este vorba de frustrari venite din credinta fiecaruia (manager si subordonat) ca el este mai bun, stie mai bine, face mai multe, munceste excesiv si nu e recunoscut/ recompensat, etc. Acestea se aduna rapid si cu lipsa de implicare si comunicare si rezultatul este dezastruos pentru toate partile implicate. Atunci cand apare si esecul si se declanseaza vanatoarea de vinovati, criza interna atinge paroxismul si conflictul se declanseaza pe fata. Dar astea le-am citit si le-am vazut cu totii cu ochii nostri.

    Oricum, un articol bine scris, cu unele mici contradictii in capitolele de caracterizare (ex. ori nu-si asuma raspunderi, ori vrea el sa le faca pe toate)
    By
    George Bogdan Popescu Development Director at TNS CSOP

    RăspundețiȘtergere
  2. 1. Interesant articol, mai ales ca "propune" si solutii de rezolvare a conflictelor, solutii care pot fi evident imbunatatite.
    Fac totusi o mentiune legata de faptul ca acei "manageri tirani" nu sunt descurajati de superiorii lor in actiunile lor (care conduc de cele mai multe ori la demotivarea oamenilor din subordine) ci dimpotriva de multe ori sunt sustinuti in aceasta abordare. Motivele sunt legate, de cele mai multe ori, de obiectivele pe care le au de indeplinit din care sunt excluse (sau minimizate) cele legate de o abordare macar respectuasa a subalternilor. Cunosc cateva exemple (exemplare) care au o reputatie de "tiran" in randul subalternilor dar care realizeaza (in ciuda acestei abordari) obiectivele impuse de actionari.

    Evident, acestia au pierdut din echipa multi angajati valorosi (fapt care a insemnat si scaderea unor randamente + costuri suplimentare) dar acest lucru a parut ca nu este semnificativ pentru actionariat. In acest context, in evaluarea periodica a acestor manageri criteriile legate de motivare/loializarea/etc a personalului din subordine nu au mai avut o pondere semnificativa, dar acest lucru nu a contat atat timp cat cifrele au fost realizate. Pe termen mediu si lung acest lucru a fost daunator, firma capatand o reputatie proasta, fiind din ce in ce mai dificil de angajat oameni valorosi.

    Concluzia la care am ajuns este legata de faptul ca acesti manageri "tirani" nu sunt exclusiv vinovati de modul in care isi conduc departamentele. O mare responsabilitate revine si managementului superior (chiar si actionarilor) pentru ca tolereaza astfel de moduri de conducere care pe termen mediu si lung vor dauna companiei. Aici ar trebui sa mai apasam pedala, este legat de constientizarea actionarilor.
    By
    Aurel Turbatu Managing Partner at Adams Associates Recruitment
    posted 2 days ago

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  4. In general am fost norocos cu managerii pe care i-am avut dar am intalnit si acest tip. Desigur ca exista deviatii de la ce ai descris in articol dar in general sunt de acord cu ce ai spus.
    Din experienta mea pot sa spun ca astfel de manageri nu sfarsesc bine din punct de vedere respect in companie dar de obicei sfarsesc bine in posturi caldute. Am avut un manager ca asta care este acum Director in Hawaii si se ocupa de turneul de golf al companiei...

    By
    Lucian Radulescu Marketing Manager at Sony Central & East Europe

    RăspundețiȘtergere
  5. Domnule Iulian Penescu
    Din pacate pentru multi dintre noi acesti oameni exista si perturba in mod grav echilibrul planetei.Descrierea facuta este absolut corecta si cum niciodata nu reusim sa descoperim totul raman cateva apucaturi care pot fi adaugate descrierii facute.
    Luate in serios devierile de comportament ce sunt manifestate fecvent de acesti "manageri" consider ca este obligatoriu sa acordam respect testelor psihologice.Din pacate noua palmasilor ne ramane doar varianta de ai suporta si de a ne asuma riscul sa ne imbolnavim de nervi pentru a putea castiga un salar atat de necesar.Va asigur ca exista exemplare din aceasta specie inca in libertate care se cred stapani ai nostri si ai companiilor de care sunt platiti cu bani adevarti care vor iesi la pensie fara sa fie deranjati.
    GLORIE CONDUCATORILOR NOSTRI!!

    RăspundețiȘtergere