4/16/2009

Despre criza

Intr-un satuc de campie, a venit un investitor american , insotit de asistentul lui. A batut la prima usa intalnita si i-a spus proprietarului:
Uite, eu sunt colectionar de broscute. Daca imi aduci o broscuta, am sa iti dau pe ea 10 euro.
Taranul a fugit repede in padurea din spatele casei si a luat o broscuta. I-a dat-o investitorului, si-a luat cei 10 euro si le-a spus vecinilor despre ce afacere a facut.
A doua zi, fiecare taran s-a dus la investitor cu cate o broscuta, pe care a vandut-o cu 10 euro.
Dupa cateva zile, investitorul le-a spus satenilor: Vad ca afacerea merge. De azi, pentru fiecare broscuta am sa va platesc cate 20 de euro.
Taranii au dat fuga in padure, au cules broscute si le-au predat pentru 20 de euro/bucata.
Dupa alte cateva zile, acesta s-a intors in SUA presat de afacerile de acolo, lasandu-l pe asistentul lui sa vina cu broscutele dupa cel mult o saptamana.
Inainte de a pleca, le-a spus:?
Dragii mei, sunt nevoit sa ma intorc urgent in State. Va promit insa ca la intoarcere am sa cumpar de la voi broscutele cu 60 de euro bucata?
Si a plecat, in uralele satenilor fericiti de pleasca ce a dat peste ei.
A doua zi, asistentul investitorului a adunat satenii si le-a spus: Fratilor, m-am gandit la o afacere pentru voi. Seful meu se va intoarce peste doua saptamani si va va plati cate 60 de euro/broscuta.
Daca vreti, vi le vand eu inapoi pentru 35 de euro bucata, iar voi le veti vinde cu 60. Profitul vostru va fi frumusel. Ce spuneti?
Satenii, s-au adunat la sfat si au decis ca o asa afacere nu mai prind ei degraba. Au pus mana de la mana, s-au imprumutat pe la cunoscuti, pe la banci, care pe unde a putut, si au cumparat broscutele inapoi cu 35 de euro bucata.
Asistentul investitorului a luat banii, a plecat in SUA, iar pe sateni nu i-a mai cautat nimeni, niciodata.

Au ramas cu banii dati, cu imprumuturi scumpe la banci si fara sa detina niciun activ in plus fata de ceea ce aveau inaintea afacerii.
Aceasta este povestea crizei, pe intelesul celor care nu stiu cotloanele businessului bancar.

3 comentarii:

  1. Hallo,

    Articolul acesta e bun si faktisch foarte solide. Ca in lumea de Bursä ( se scrie asa? )
    Trebuia cineva sä le spunä la Tärani sä facä asa un fel de Badbank ?? Altundeva funktioneazä.

    Salutäri Jacktel

    RăspundețiȘtergere
  2. Hallo. eu sint iaräsi.

    ma scris unkorrekt. Badbank si nu Baddank.

    Mai este de remarkat cä viata de Economie liberä este ( asa väd eu) un Organism cu o destul de labil Pshychic. Nuami Crisa de acum ca Exemplu.
    Firma mea a fäcut Anul trecut cele mai bunde Afaceri din Hystoria ei.
    Cum au jesit Hyops mesajele de la Economy Apostoli , au primit deja Panik si in Decembrie a cerut Propietarul de la Resortchefi sä facä Planuri de reducere de fixe Costuri.
    A trebuit sä prezint pinä in 31. Decembrie o Listä cu 28 de Persoane care trebuie sä plece.
    Acuma sintem deja in al doilea Quartal si avem un Minus de la Profitul de Anul trecut de 15%.Afacerile nu merg räu , da Panik este prea mare si am trimis deja 10 Persoane afarä din Firmä De ce???Reaktiune ca sus descrisä , sau.
    Informationen , korrekt sau false ne influenzeazä enorm. Si cineva face tot Timpul profit.

    Salutäri Jacktel

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant! Bravo!
    Am sa revin pe blogul tau, caci mi-a placut ce am citit. Scurt, la subiect si pe intelesul oricui. Good work!

    RăspundețiȘtergere